Hur du behåller motivationen att träna

Hur du behåller motivationen att träna

Många av oss människor brukar vara periodare när det kommer till träning. Oftast börjar vi med en rejäl rivstart på våren innan sommarens badsäsong står för tröskeln, för att sedan dimpa ner i gamla vanor. Efter sommaren kan man känna att det har blivit för mycket av det goda och byxorna börjar bli allt mer tighta. Då är det dags att dra igång med träning och hälsosam kost!

Ja, du har säkert hört det många gånger förut, men faktum är att det stämmer: Det finns inga genvägar! Kanske är det svårt att inse det, men för att få en tränad kropp måste du träna regelbundet och lägga om dina matvanor. Hur ska vi göra då för att inte tappa motivationen och ge upp efter bara ett par veckor? I denna artikel kommer vi ta upp några saker som du kan tänka på och som kommer stärka din disciplin på flera plan.

Tänk långsiktigt

Det är inte ovanligt att många drar igång sin nya livsstil med buller och bång. Motivationen är på topp och ditt nya liv känns spännande och upplyftande. Du hoppar nästan ur sängen när larmet går, för att ge dig ut och motionera.

Det kanske funkar bra i början, men redan efter ett par veckor börjar du förmodligen att tröttna. Besvikelse och frustration kommer som ett brev på posten och du börjar fundera på om du verkligen orkar motionera som du gör. Känner du igen dig?

Det är inte ovanligt att många som börjar motionera går ut för hårt i början och därför förlorar både motivation och självförtroende efter ett kort tag. Därför måste du börja tänka långsiktigt för att lyckas. Tänk ut ett mönster som passar in i ditt dagliga liv. Det räcker med att börja lite smått, som till exempel med kortare promenader eller löprundor. Du måste alltid utgå från dig själv och vad din kropp orkar med och inte titta på hur andra gör. Efter ett tag känner du att motion faktiskt är vanebildande och något du inte kan vara utan.

Träna i grupp

Har du svårt att pusha dig själv att ge dig ut på en löprunda kan det passa bra att träna ihop med någon. Om du bestämmer fasta tider för motion med en vän blir det säkerligen av. Det är trevligt att träna ihop med vänner, eftersom du förenar nytta med nöje. Istället för att du sitter hemma och pratar i telefon med en god vän, kan ni ta en promenad ihop där ni både får behovet av motion och socialt umgänge tillfredsställt.

Det finns också organiserade gruppträningar som är ett bra sätt till att hålla motivationen vid liv. Att träna i grupp kan göra dig både peppad och inspirerad, dessutom brukar alla gruppträningar ha en ledare som kan coacha dig i din träning. Många ledare brinner för träning och deras entusiasm brukar smitta av sig på alla deltagare. Om du dessutom har bestämda tider för din gruppträning är det större chans att träningen blir av.

Personlig tränare

Precis som en ledare i gruppträning kan vara inspirerande, kan även en personlig tränare var ett bra alternativ till att få människor att motionera. Att anlita en personlig tränare har blivit väldigt populärt de senaste åren och det är inte svårt att förstå varför. Med en personlig tränare får du nämligen en direkt experthjälp och ett träningsprogram som är utformat efter dina förutsättningar. Din personliga tränare blir din mentor och vägleder dig och peppar dig när motivationen tryter. Det är kanske precis det du behöver för att komma igång med ett aktivare liv.

Viktigt med rätt kläder

Om du tränar regelbundet märker du snart att du får tvätta dina träningskläder ofta. Låt inte detta bli ett hinder för dig så du tappar inspirationen och istället börjar träna mer sällan. För att vara på den säkra sidan kan det vara vettigt att införskaffa sig lite nya träningskläder som du kan använda dig av vid diverse träningar och utomhusaktiviteter.

Om du utövar din träning under vinterns kalla månader är det viktigt att ha ett underställ som håller dig varm, se modellerna här. Du bör också tänka på att du har regnkläder och bra skor som passar för terrängen. Det skadar inte heller om kläderna är snygga, eftersom det faktiskt piggar upp och gör träningen mer lustfylld. Med rätt kläder har du definitivt ingen ursäkt att inte ge dig ut och träna!

Ät hälsosam kost med måtta

Något som går hand i hand med träning är att äta nyttigare. Om du har tagit tag i din träning, så brukar det också synas på ditt matintag. Oftast blir du hungrigare och kräver mer mat, men många känner att man inte vill förstöra det man har uppnått med träningen och väljer därför automatiskt lite mer nyttigare mat. Försök att surfa på denna härliga inspiration till ett hälsosammare liv, men tänk på att även maten och din diet ska vara hållbar i längden. Det kan vara svårt att hålla en diet om den är för strikt från början. Många kan känna sig låsta och tappar därför motivationen efter ett tag. Ät istället bra, men inte för strikt. Unna dig lite fika då och då eller en pizza ibland. På det viset blir inga saker förbjudna och du inser att ditt nya sätt att leva blir hållbart i längden.

Börja redan idag

Som vi alla vet är det nödvändigt att röra på sig, men för att komma dit är det viktigt att du gör upp med dig själv. Det finns inga smidigare vägar att ta eller ursäkter som du kan komma med. För att leva ett hälsosammare liv måste helt enkelt din träning bli en del av dina rutiner. Tänk inte efter för mycket eller planera saker och ting in i detalj. Med andra ord: Ta på dig dina träningskläder, ge dig ut och kom igång med ditt hälsosammare liv, så ska du se att motivationen håller i och att du håller lågan vid liv!