Må bättre med yoga

lotus yoga

Må bättre med yoga

Det är goda nyheter till yoga-hungrande kvinnor och män. Yoga är ett effektivt vapen i behandlingen av stressrelaterade åkommor som depression, ångest, högt blodtryck och hjärtsjukdomar, visar ny forskning.

De urgamla, indiska Yoga-övningarna sägs ha hjälpt människor över hela världen att uppnå en bättre harmoni mellan kropp och själ i många hundra år. Musklerna sträcks helt ut, kroppen sätts på prövningar i diverse ställningar, andningen bearbetas. Alt för att uppnå inre ro och bättre hälsa.

Få mera mental ro

Yogan har för länge sedan hittat sin egen plats i svenskarnas medvetande, som har tagit de fysiska yogaformerna till sig med öppna armar. Den menas ge styrka, flexibilitet, uthållighet och kroppsmedvetenhet. Även om det kan låta för bra för att vara sant, så ser det inte ut som att de goda effekterna från Yogan tar slut här. Den populära träningsformen kan nämligen annat och mera än att bara hitta zen, harmonin och balansen.

Det parasympatiska nervsystemet

När du ska göra en extrainsats, skruvar hjärnan upp produktionen av adrenalin och kortisol, vilket gör dig skarp och klar att agera. Det samma sker, om du befinner dig i en farlig situation. Du blir med andra ord redo att fly från eller bekämpa det, du står inför. Denna funktion sköts av det sympatiska nervsystemet. Efter att du har presterat, stimulerar det parasympatiska nervsystemet din kropp till vila och tar dig tillbaka till ditt normaltilstånd.

Yoga talar till det parasympatiska nervsystemet. Genom fysiska övningar, lugnande andningstekniker och meditation kan du förklara din hjärna, att den farliga situationen är borta, och att det parasympatiska nervsystemet nu ska på arbete. Yoga har därför också en förebyggande effekt på stress. Härtill kommer, att yoga kan lösa upp de fysiska spänningar, vi typiskt upplever i kroppen, när vi har för mycket om öronen.

Stärker immunförsvaret

Når meditation i så stor grad påverkar vårt psyke, har det också ett positivt inflytande på vår motståndskraft mot sjukdomar. Det finns nämligen en tätt band mellan hjärnan, hormonsystemet och immunförsvaret. Därför är man mera sårbar för bl.a. infektioner, när man är stressad. Men avspänningsterapi kan stärka immunförsvaret, så man bl.a. blir mer resistent mot förkylning. Det gäller inte minst en effektiv anti-stressare som meditation.

Meditation ger resultat, när det gäller immunsystemets förmåga att bilda de antikroppar som angriper bakterier och virus. I en undersökning blev en grupp personer vaccinerade mod influensa. De försöksdeltagare som mediterade, visade sig vara bättre skyddade mot sjukdomen, eftersom deras immunsystem producerade flera antikroppar mot influensavirus. Ju bättre de var på att meditera, desto fler antikroppar producerade de. Samtidigt kände de sig friskare och var inte så stressade. Även andra vetenskapliga undersökningar bekräftar, att meditation stärker immunförsvaret.

Så det är bara att komma igång! Mera information om yoga och den utrustning som behövs, hittar du genom att klicka här.